Thursday 20 March 2008

Words of Love and Words so Leisured (Interview)


Interview: Dartz
Geïnterviewd: Henry J. Carden, gitarist/drummer
Door: Luc en Kevin 19 maart 2008, Paradiso

Gister traden Dartz op in de bovenzaal van Paradiso. De band uit Middlesbrough is momenteel bezig met hun minitour door Europa. Na afloop van dit concert sprak 22 Grand Blog, onder het genot van een spa blauw, met gitarist Henry over Dartz, voetbal, het leven als rockster en natuurlijk over muziek.

Hoe zou je de muziek van Dartz omschrijven?
Ik vind het erg moeilijk om onze muziek te omschrijven, als ik het toch een label zou moeten geven dan zou ik het post-punk noemen met een vleugje pop rock. Dit is ook de muziek waar we zelf graag naar luisteren.

Welke artiesten zie als je als belangrijkste invloeden?
We houden alle drie van verschillende bands maar hebben een voorliefde voor muziek uit D.C.. De twee voornaamste bands die ons geïnspireerd hebben zijn ‘The Dismemberment Plan’ en ‘Q And Not U’. Travis Morrison is gewoonweg geniaal, de laatste tijd werkt hij ook veel samen met Ben Gibbard en Chris Walla van Death Cab for Cutie. Ook een band waar vooral Philip en William hele grote fan van zijn.

Heb je de nieuwe single van DCFC ‘I Will Possess Your Heart’ al geluisterd?
Je bedoelt het nummer dat vandaag op hun MySpace stond? Ik heb het tussen de bedrijven door even geluisterd maar moet eerlijk zeggen dat ik het na 4 minuten uit heb gezet. Eigenlijk een beetje een teleurstelling, ik hoop dat het nieuwe album meer te bieden heeft.

Waarom zijn jullie ooit muziek gaan maken?
Wij speelden vroeger allemaal in punk en emo bandjes en besloten om samen te komen en een nieuwe richting in te slaan. We hadden op dat moment geen specifieke ambities, we wilden vooral veel goede nummers schrijven en gigs spelen. Voordat we de band begonnen was ik nog de drummer en Philip de gitarist maar omdat we beide wel een keer wat nieuws wilde proberen zijn we van instrument gewisseld.

Wie is jouw grote voorbeeld op gitaartechnisch gebied?
Dat moet we Devin Ocampo van Medications zijn, de manier van spelen spreekt me heel erg aan, vooral live is hij een klasse apart.

Dit is altijd een van de cheesy vragen maar ik wil hem toch even stellen, op welk moment hebben jullie besloten om de band DARTZ! te noemen?
Vijf minuten voordat we onze eerste gig moesten spelen hadden we nog geen naam en eigenlijk kwam toen uit het niets de naam DARTZ!. Aanvankelijk wilde we op zoek naar een nieuwe naam maar het publiek bleef positieve reacties geven over de bandnaam. Persoonlijk had ik een andere naam misschien wel beter gevonden. De nieuwe spelling van de bandnaam is trouwens Dartz, dus zonder uitroepteken.

Dat lijkt wel een trend, Young Knives hebben ook ‘the’ voor hun bandnaam verwijderd.
Ja precies, over Young Knives gesproken, we speelde vrijdag nog een optreden met ze. Daar hebben we een hele grappige foto van ze gemaakt (laat polaroid zien waarop Young Knives half naakt poseren).

Hoe ziet jullie toekomst eruit?
We hebben net de eerste helft van ons tweede album opgenomen en in juni zullen we de andere helft van de nummers opnemen. In september dit jaar zal het album uitkomen.

Welk geluid kunnen wij verwachten op het nieuwe album? Zal het in de lijn zijn het nieuwe nummer The End Moving On?
Op het tweede album zullen vooral nummers staan waarin de lyrics een dominantere rol spelen. Qua geluid zal het inderdaad in de lijn zijn van The End Moving On zijn met iets meer nadruk op rock dan op punk.

Tijdens Moving On wisselden jij en Philip van positie, terug naar de oude opstelling?
Zoals ik zei speelde ik voor Dartz ook altijd drums en omdat mijn stage performance als gitarist erg mager is wilde we dat iets wijzigen. Ik heb al drie jaar niet meer gedrumd dus het is wel weer even inkomen.

Wat neem je altijd mee tijdens de tour?
Omdat we heel veel moeten reizen en steeds rond venues hangen nemen we altijd een voetbal mee. Natuurlijk hebben we in onze bus ook een Playstation met Pro Evo 8. Alleen heb ik de laatste paar maanden geen Evo meer gespeeld waardoor Philip en William me nu steeds dik inmaken.

Over voetbal gesproken, ben je blij met de transfer van Alfonso Alves naar Boro?
Ik heb thuis ook de Nederlandse sportkanalen dus zag veel wedstrijden en ook die van Heerenveen. Het zou leuk zijn als hij even productief wordt als hij bij Heerenveen was. Maar ik heb er goede hoop in dat hij Boro volgend jaar weer aan Europees voetbal kan helpen. -gesprek dwaalt af naar voetbal-

Welke bands domineren op dit moment je iPod
laatste tijd luister ik veel naar Tellison, This Town Needs Guns, American Football, Copperpot en IdleWild. Ik luister vooral veel naar Tellison, ze spelen op Camden Crawl dus daar ga ik ze sowieso weer zien.

Hoe zit het met bands uit Middlesbrough?
In Boro heb je niet echt een muziekscene, volgens mij weten ook maar 3 mensen uit Middlesbrough dat wij momenteel met een Europese tour bezig zijn. In Sunderland en Newcastle staan we daarentegen wel voor volle zalen.

Over Sunderland gesproken, heb je de nieuwe cd van The Futureheads al mogen luisteren?
Ja! het album is echt heel erg goed geworden, ligt meer in de lijn het debuut en er staan echt weer een paar juweeltjes op. Ook het nieuwe album van Hot Club de Paris heb ik de afgelopen weken mogen luisteren. Doordat een paar nummers opnieuw gemixt moesten worden komt deze iets later uit dan in de planning stond maar het is zeker een album om naar uit te kijken.

Wanneer zien we jullie weer terug?
We komen graag een keer terug, maar aangezien Philip en William na vorig jaar weer zijn begonnen met studeren moeten de gigs noodgedwongen in de vakanties gepland worden.

Zullen we afspreken dat jullie op de najaars editie van London Calling staan?
Dat lijkt mij een bijzonder goede deal, het nieuwe album is dan ook uit!

No comments: